یکشنبه 17 آبان1388

کودکان به زبان مادرشان گریه می‌کنند

جامعه > خانواده  - تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوزادان در هنگام گریه کردن زبان مادر خود را تقلید می‌کنند.
دانشمندان در بررسی‌های بیشتر متوجه شدند کودکان اولین گام‌های آموزش زبان را از رحم مادر شروع می‌کنند و از همان ماه‌های اولیه رشد در درون رحم صدای مادر را گوش داده و سعی می‌کنند آهنگ زبان او را تقلید کنند.

تحقیقات قبلی دانشمندان نشان داده بود کودکان قادرند صداهای خاصی را از همان بدو تولد تشخیص دهند. برای مثال درست بعد از تولد نوزاد به صدای مادر خود واکنش نشان می‌دهد یا بعضی از صداهای معمول را که در دوران بارداری در اطراف محیط زندگی او بودند می‌شناسند، اما با این وجود دانشمندان تصور می‌کردند نوزادان فقط از هفته دوازدهم بعد از تولد شروع به تقلید صدا و تمرین گفتار می‌کنند.

تحقیقات جدید که در کشور آلمان به انجام رسیده است دانشمندان را با نتایج جدیدی آشنا کرد، این تحقیقات دانشمندان را به این باور رساند که کودکان توسعه قابلیت‌های گفتاری را بسیار پیش‌تر از آن‌چه که تصور می‌شد آغاز می‌کنند.

پروفسور کاتلین ورمک که این مطالعات را در دانشگاه ورزبرگ به انجام رسانده است در این باره گفت: در کمال تعجب ما متوجه شدیم گریه کردن کودکان قدم بسیار مهمی در بهبود توانایی‌های تکلمی کودکان به شمار می‌آید.

برای بررسی این موضوع ما صدای 60 نوزاد را که نیمی از آنها در خانواده‌های فرانسوی زبان و نیمی دیگر در خانواده‌ای آلمانی زبان متولد شده بودند ضبط و تحلیل کردیم.

ضبط صدای نوزادان از همان روزهای اولیه تولد و زمانی که آنها فقط بین 3 تا 5 روز سن داشتند آغاز شد تا تحقیقات ما تا حد امکان به واقعیت نزدیک شده و ما بتوانیم زمان دقیق شروع تقلید گفتار را در نوزادان معین کنیم.

بررسی‌های ما نشان داد تفاوت‌های بسیار زیادی بین گریه کردن نوزادان در زبان‌های مختلف وجود دارد به طوری که گریه نوزادان به طور شگفت‌انگیزی به زبانی که مادرشان با آن صحبت می‌کند و لحن و آهنگ شیوه تلفظ کلمات در زبان او شباهت دارد.

برای مثال نوزادان فرانسوی تمایل دارند با یک ملودی رو به افزایش گریه کنند، برای مثال این نوزادان در ابتدا با یک صدای کوچک شروع به گریه می‌کنند و بعد از مدتی صدای گریه آنها به بلندترین حد می‌رسد، این در حالی است که گریه کودکان آلمانی کاملاً متفاوت است و آنها ابتدا با یک صدای بلند شروع به گریه کرده و بعد به تدریج شدت صدای خود را پایین می‌آورند.

این تحقیقات دانشمندان را به این نتیجه رساند که اگرچه میزان بلندی متوسط صدای گریه کودکان یکسان است اما کودکان فرانسوی با صدای ملایم‌تری شروع به گریه می‌کنند که این صدا در نهایت به اوج می‌رسد، اما اوضاع در میان کودکان آلمانی کاملاً برعکس است.

این شیوه گریه کردن کاملاً با چگونگی ادای کلمات و جملات در دو زبان تطابق دارد و نشان می‌دهد کودکان از همان ماه‌های اولیه رشد در رحم مادر آموزش زبان را آغاز می‌کنند.

پروفسور آنگلا فریدرسی از مؤسسه علم مغز و قدرت تحلیل انسان در این‌باره گفت: شباهت‌های بین شیوه گریه کردن کودکان و زبان مادری آنها بسیار برای ما شگفت‌انگیز بود. برای مثال در زبان آلمانی زمانی که شما لغت مادر را تلفظ می‌کنید، هجای اولیه را بلندتر تلفظ می‌کنید، در حالی که در زبان فرانسوی هجای آخر این کلمه با قدرت بیشتری تلفظ می‌شود. دقیقاً همین الگو در گریه کودکان به زبان‌های مختلف به چشم می‌خورد که دانشمندان را با یافته‌های جدیدی در زمینه زبان‌آموزی انسان‌ها آشنا می‌کند.

ولکر دلوو دانشمند علم شنیداری و صداشناسی از دانشگاه کالج لندن در این باره گفت: شکل ادای کلمات و جملات یکی از پایه‌ای‌ترین خصوصیات زبان است که تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان با قدرت فوق‌العاده‌ای قادر به تقلید آن حتی قبل از تولد هستند.

اولین تحقیقات ازتقلید صدا در نوزادان این گونه بیان می‌کردکه کودکان قادرند از 12 هفتگی صدای انسان‌های بالغ مانند مادر و پدرشان را تقلید کنند. اما توجه داشت که قدرت تکلم نوزادان بستگی شدیدی به قدرت کنترل صدا و تارهای صوتی دارد که معمولاً این امکان از نظر فیزیکی از 12 هفتگی برای کودکان ممکن است و به همین دلیل بود که دانشمندان تصور می‌کردند کودکان از این سن است که شروع به تقلید صدا می‌کنند.

اما پروفسور ورمک در این باره گفت: تقلید شکل حرف زدن قابلیتی است که قبل از تولد شروع می‌شود و نوزادان می‌توانند درست از لحظه تولد این تقلید کردن را با گریه کردن خود نشان ‌دهند.

صدا یکی از معدود چیزهایی است که از داخل رحم مادر عبور کرده و روی نوزادان تأثیر می‌گذارد. این در حالی است که نوزادان بسیاری از موارد دیگر را مانند نور، بو را در طول دوران بارداری چندان حس نمی‌کنند و حس لامسه آنها نیز زمینه لازمی برای رشد در این دوران را ندارد.

زمانی که کودکان در درون رحم مادر خود به سر می‌برند صدا را به همان شکلی می‌شوند که ما انسان‌ها صدای همسایه خود را از میان دیوارهای نازک می‌شنویم. بنابراین ریتم و ملودی کلمات از جمله چیزهایی است که کودکان می‌توانند آن را دریافت کرده و تحلیل کنند.

پروفسور ورمک در این باره گفت: این تحقیقات هم‌چنین نشان می‌دهد جنین در دورانی که در رحم مادر قرار دارد به واسطه شنیدن صدای موزیک یا صدای والدینش آرامش کسب می‌کند. مغز جنین از همان‌ ماه‌های اولیه رشد شروع به دریافت اطلاعات صوتی و تجزیه و تحلیل آن کرده و به این ترتیب قسمت‌های مرتبط در مغز هم‌زمان با این جریان رشد می‌کنند.

  یادگیری زبان از سنین بسیار پایین
این تحقیقات یافته‌های قبلی دانشمندان را در مورد سن مناسب شروع یادگیری زبان دوم تأیید می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بهترین سن برای یادگیری زبان دوم از لحظه تولد تا سن هفت سالگی است.

پژوهشگران متوجه شدند مغز نوزادان به راحتی‌ می‌تواند دو یا چند زبانه شود و استعداد فوق‌‌العاده‌ای برای یادگیری زبان‌دوم دارد. این پژوهشگران امیدوارند با استفاده از نتایج تحقیقات خود به بزرگسالان نیز کمک کنند تا راحت‌تر زبان دوم را فرا‌ بگیرند.

دکتر پاتریسیا کوهل از دانشگاه واشنگتن در این باره گفت: هر زبان از دسته مجموعه منحصربه فردی از صداها استفاده می‌کند. نوزادان در ماه‌های اولیه تولد قدرت فوق‌العاده‌ای در تمایز بین این صداها دارند. اما این توانایی در زمانی که کودکان شروع به حرف زدن می‌کند کاهش پیدا می‌کند.

نوزادان می‌توانند دو زبان را با همان سرعت یادگیری یک زبان فرا ‌بگیرند. برای این کار کافی است شما در ماه‌های اولیه زندگی کودکان با دو زبان با آنها سخن بگویید. به طور متوسط یک کودک در سن یک سالگی شروع به حرف زدن می‌کند و تا سن 18 ماهگی 50 لغت جدید می‌آموزد.

دانشمندان ایتالیایی در بررسی‌های خود متوجه شدند افرادی که دو یا چند زبان را آموزش می‌بینند مغزشان انعطاف بیشتری دارد و قدرت حافظه بیشتری دارند.

دانشمندان نزدیک به 44 کودک 12 ماهه را مورد بررسی قرار دادند. آنها متوجه شدند کودکان تا سن هفت سالگی قدرت فوق‌العاده‌ای در یادگیری زبان دوم دارند اما این توانایی به تدریج بعد از سن بلوغ رو به ضعیف شدن می‌گذارد.

دکتر کوهن گفت: ما توانایی یادگیری زبان را قبل و بعد از سن بلوغ بررسی کردیم و متوجه شدیم توانایی مغز برای یادگیری لغات جدید و شیوه تلفظ آنها تا قبل از سن بلوغ بسیار بیشتر است. زمانی که شما به سن بزرگسالی می‌رسید شیوه یادگیری زبان به طور کل در مغز شما تغییر می‌کند و در این سنین شما به سختی می‌توانید شیوه صحبت کردن خود را مطابق با شیوه درست آن تنظیم کنید.

http://www.khabaronline.ir/news-23393.aspx

نوشته شده توسط ثمینه خندان/کارشناس مامایی در 10:40 |  لینک ثابت   •